Datahonger van slimme voertuigen

Datahonger van slimme auto’s

Okay, quick heads-up: het begon met een artikel op de voorpagina van het FD. “Datahonger van ‘slimme’ auto is veel groter dan eigenaar denkt”. Uit verschillende enquêtes bleek dat ‘moderne auto’s […] veel meer persoonsgegevens [verzamelen] dan de eigenaar beseft. Ook heeft [de eigenaar] vaak geen idee waarom de data wordt verzameld, en wie toegang krijgt tot de gegevens’. Als op de plaats van ‘moderne auto’s’ Google of Facebook zou staan, dan was het oud nieuws. Maar dat was niet het geval. Wordt de mobiliteitsindustrie dan de grote privacy invader van het volgende decennium?

Kennis ontbreekt voor handhaven

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) reageerde meteen. De bescherming van autodata is een ‘speerpunt’ voor 2019, en de AP is in contact met de autobranche om haar ‘kennis op peil te houden’. Wat ik zelf lees als: we zien de ontwikkeling, maar we missen de expertise. Een indruk die wordt onderbouwd door deze vacature, waarin gezocht wordt naar experts op het gebied van Connected Cars. Een situatie die de mobiliteitsindustrie de vrije hand geeft de AP de informatie te geven die zij graag wil horen. Een situatie die mij direct deed denken aan de beschamende public hearing van Marc Zuckerberg in het Congres van de Verenigde Staten, waar de congresleden maar niet konden begrijpen hoe je geld kunt verdienen met gratis diensten. Kortom, zonder de expertise is handhaven onmogelijk.

Een negatief imago en onnodige risico’s

‘Chill…’ kun je denken. Maar dat is een misvatting. Dit soort nieuwsberichten geeft de industrie een negatief imago, zeker aangezien burgers zich steeds bewuster zijn van hun privacy. Onnodig. Zeker aangezien het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Geloof mij, het omschrijven van doelen waarvoor gegevens worden verzameld is geenrocket science. En alhoewel de AP ingewikkelde connected car-systemen mogelijk nog niet kan doorgronden, kunnen ze onzorgvuldige privacydocumenten er zeker wel uit pikken. Ook investeerders prikken moeiteloos door lekke privacyconstructies heen. Het risico? Dikke boetes en wegfladderende angel investors. Het doel? Onduidelijk, want wat levert het niet informeren van je gebruikers nou eigenlijk op?

“De ANWB vreest vooral ‘aversie’ bij de autorijder tegen het verzamelen van data, zoals ook de grenzeloze dataverzameling door internetbedrijven tot weerstand leidt. Dit zou ook ‘nuttige toepassingen‘ kunnen frustreren, zoals informatie over de doorstroming op het wegennet. ‘Data kunnen van enorm belang zijn voor de verkeersveiligheid’” aldus de ANWB in een ander FD-artikel. Exact dat! Datagebruik voor ‘nuttige toepassingen’ = gewenst. Grenzeloze dataverzameling = ongewenst. En juist door gebruikers over de dataverzameling te informeren kunnen zij zelf (of samen met experts) een inschatting maken in hoeverre dataverzamelingen nuttig of zinloos is.

Hoe dan wel?

Mijn advies: Verzamel data waar nodig en nuttig, en leg uit waarom je dit doet. Moet daarmee een voorbeeld genomen worden aan BMW? “Ter ondersteuning wordt een koopovereenkomst van 21 pagina’s opgestuurd, met een zeer uitvoerige beschrijving van alle data die de auto verzamelt”. Nêêh, dat denk ik niet.

Begin met een goede privacyverklaring, eventueel met verschillende detailniveaus. Een eerste laag waarbij gebruikers een heldere en beknopte beschrijving met symbolen krijgt, met daarachter een (optionele) tweede laag met details. Neemt de mobiliteitsindustrie dit serieus, dan is dat een goede eerste stap om te voorkomen dat de mobiliteitsindustrie in scary tech giants veranderen.

Over ons

De Roos Advocaten is een ervaren, toegankelijk en transparant advocatenkantoor. We leveren steengoed juridisch advies op maat op het gebied van Ondernemingsrecht, Intellectueel Eigendomsrecht, Commercieel contractenrecht en Privacyrecht. We zijn het juridische verlengstuk van je onderneming.

Hulp nodig?

Onze gespecialiseerde advocaten zijn altijd beschikbaar voor een vrijblijvend eerste adviesgesprek. Heeft u een juridische kwestie waar u vertrouwelijk advies over wilt inwinnen? Aarzel niet om met ons contact te zoeken.

Ontvang onze nieuwsbrief

 
 

Wij gebruiken jouw emailadres voor het toesturen van de nieuwsbrief.
Niet voor andere doeleinden. Wil je meer weten? Zie hier onze Privacy Policy.

De Roos Advocaten, Hamerstraat 19-1, 1021 JT Amsterdam
© 2018 De Roos Advocatuur. All rights reserved.

Algemene voorwaarden | Privacy Policy